Werkwijze Bibliotheek op School

Werkwijze Bibliotheek op School

Ontdek de opbrengstgerichte werkwijze van de Bibliotheek op School. 

Werkwijze Bibliotheek op School

De Bibliotheek op school biedt de bouwstenen om de adviezen van leesoffensief en curriculum.nu vorm te geven. Een nauwe samenwerking, compleet aanbod, gesprekscyclus en een leesmediaplan vormen hiervoor de basis. 

Gesprekscyclus

Theek 5 heeft sinds schooljaar 2023-2024 een vernieuwde gesprekscyclus. We hebben de feedback uit voorgaande schooljaren meegenomen en een aantal wijzigingen doorgevoerd. De leesmediaconsulent heeft minimaal 5 contactmomenten per schooljaar. Dit kan zowel telefonisch als op locatie. De leesmediaconsulent plant deze afspraken samen met leescoördinator in.  

Vaste contactmomenten

In een schooljaar zijn er vijf vaste contactmomenten:  

  1. Startmoment (begin schooljaar);  
  2. Voortgangsgesprek (januari of februari);  
  3. Leesmediascan online (voorafgaand aan inventarisatiegesprek); 
  4. Inventarisatiegesprek (april of mei);  
  5. Adviesgesprek (mei of juni).  

Bij alle gesprekken zijn de leescoördinator en de leesmediaconsulent betrokken. De directie van de school sluit aan bij het inventarisatiegesprek. Voorafgaand aan het inventarisatiegesprek vult de leescoördinator online de leesmediascan in.  

In de gesprekken worden de volgende zaken geïnventariseerd en vastgelegd in het leesmediaplan:  

  • de visie van de school op het gebied van leesbevordering en digitale geletterdheid; 
  • de huidige situatie;  
  • de te behalen doelen in het schooljaar;  
  • de activiteiten om deze doelen te behalen.  

De leesmediaconsulent van Theek 5 begeleidt dit proces. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact op! Ons team Onderwijs helpt je graag! 

 

Neem contact op