Landelijke campagne van start

Landelijke campagne van start

Iedereen verdient de kans goed te lezen en zichzelf te ontwikkelen. Wat lezen je ook brengt, één ding is zeker: wie leest heeft een goed verhaal. 

Wie leest heeft een goed verhaal

Bij Theek 5 geloven we in de kracht van verhalen en het belang van lezen. Verhalen brengen ons samen, laten ons nieuwe werelden ontdekken, en verrijken ons leven. Daarom ondersteunen we met trots de landelijke campagne van de Leescoalitie: Wie leest heeft een goed verhaal.

Heb jij de reclame al gezien?

De komende jaren zal de Leescoalitie ieder jaar rondom de Kerstperiode één belangrijke waarde van lezen uitlichten in een korte reclamefilm. De film raakt je in het hart en kan niet anders dan de liefde voor lezen of het boek aanwakkeren. De Leescoalitie richt zich met deze film op iedereen en steeds op één kracht van lezen, die er misschien op dat moment het allermeest toe doet. 

Heb jij de film van dit jaar al gezien? Bekijk hem hier!

Wie leest heeft een goed verhaal

Wie leest heeft meer grip op de wereld, wordt sterker, wijzer en ontwikkelt meer zelfvertrouwen. Bovendien leer je je door te lezen inleven in een ander. Iedereen verdient de kans goed te lezen, zichzelf te ontwikkelen en contact te maken. Wat lezen je ook brengt, één ding is zeker: wie leest heeft een goed verhaal.

De dalende cijfers over lezen en leesvaardigheid in Nederland zijn bekend, maar zitten de krachten van lezen wel genoeg in ons collectief bewustzijn? De Leescoalitie denkt van niet. De Leescoalitie nodigt daarom iedereen die het lezen een warm hart toedraagt uit mee te doen en één en dezelfde boodschap te herhalen: wie leest heeft een goed verhaal. 

Bundeling van krachten

Met gebundelde krachten van álle organisaties op het gebied van lezen en met ondersteuning van het ministerie van OCW en de Postcodeloterij laten we Wie leest heeft een goed verhaal zien als een blijvende vanzelfsprekendheid op tv, in het straatbeeld, op social media, in de winkel, de bibliotheek, het gemeentehuis en op school. 

Liefde voor lezen

De komende jaren zal de Leescoalitie ieder jaar rondom de Kerstperiode één belangrijke waarde van lezen uitlichten in een korte reclamefilm van hoge kwaliteit. De film raakt je in het hart en kan niet anders dan de liefde voor lezen of het boek aanwakkeren. De Leescoalitie richt zich met deze film op iedereen en steeds op één kracht van lezen, die er misschien op dat moment het allermeest toe doet. 

De film wordt op verschillende kanalen op belangrijke momenten op tv getoond en samen met de pay-off Wie leest heeft een goed verhaal breed worden gedeeld op social media en abri’s en snelwegmasten. Hoewel de krachten van lezen steeds verschillend zijn, eindigt de film altijd met dezelfde kernboodschap: wie leest heeft een goed verhaal.

De eerste film is gemaakt in samenwerking met regisseur en Gouden Kalf-winnares Marit Weerheijm.

Over De Leescoalitie

De Leescoalitie is een samenwerkingsverband tussen tien organisaties op het gebied van lezen en geletterdheid. De Leescoalitie staat als aanjager altijd en overal op de bres voor lezen en werft nieuwe partners die daaraan kunnen en willen bijdragen. Alle tien de partners van de Leescoalitie maken zich sterk in ieders eigen domein. De vele initiatieven en bewezen effectieve programma’s dragen bij aan één doorgaande leeslijn. Eens in de zoveel jaar organiseert de Leescoalitie zelf een meerjarig offensief in de vorm van een campagne, programma of evenement.

Coalitiepartners van de Leescoalitie zijn: 

• KB, nationale bibliotheek 

• Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum 

• Nederlands Letterenfonds 

• De Schoolschrijver 

• De Schrijverscentrale

• Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek

• Stichting Lezen (voorzitter) 

• Stichting Lezen & Schrijven 

• Taalunie 

• Vereniging van Openbare Bibliotheken